Великі перспективи
«Ми не боїмося конкуренції — ми розвиваємо фінтех-ринок і принципи open-banking в Україні та за її межами»
запевняє Юрій Задоя, голова правління банку «Конкорд»
— Як події останніх років — пандемія COVID-19, війна — вплинули на диджиталізацію та цифровізацію банку?
— У своєму розвитку за останнє десятиліття український банківський сектор взяв курс на диджиталізацію. За часткою оплат, які проводяться фізособами за допомогою Apple Pay та Google Pay, ми випереджаємо США та низку країн Євросоюзу. Тривалий час найбільш інноваційним гравцем був ПриватБанк: наздогнати його іншим учасникам досить проблематично. Після націоналізації банк уповільнив темпи впровадження цифрових ноу-хау, тому решта учасників ринку пришвидшили процес розробки цифрових рішень. Останніми роками українські банки, фінансові та фінтех-компанії ставили собі за мету максимальний перехід у диджитал. Причому вони дивилися не лише на Україну, а й на закордонні ринки. Деякі команди розробників спочатку розробляли продукти, орієнтуючись на закордонні ринки, а потім дещо імплементували в Україні. Решта гравців, зокрема й ми, займалися створенням продуктів для українського ринку з можливістю масштабуватися далі. Стратегія, яку акціонери банку «Конкорд» затвердили сім років тому, передбачала розвиток не лише банку, а й власного процесингу ProCard, який є де-юре окремою юрособою, але де-факто — це інхаус-проєкт групи, який від самого початку був націлений на розвиток за межами нашого банку та на колаборацію з іншими гравцями.
— Зараз ви робите акцент на розвитку власних рішень чи на наданні послуг іншим гравцям ринку?
— Три роки тому ми почали будувати плани щодо розвитку процесингу за межами України. Нам вдалося виграти кілька тендерів в азіатських країнах (Казахстан, Таджикистан) і запустити цифровий банк для одного з мобільних операторів. Ми взяли на себе не лише процесинг, а й роботу бекофісу. По суті, всі операції мобільного банку повністю процесуються в Україні.
Два роки тому наш процесинг набув статусу технічного партнера Visa: платіжна система оцінила рівень реалізації наших технічних проєктів. Ми показали себе як надійний IT-партнер, готовий до співпраці.
Далі ми зайнялися розробкою нового власного мобільного застосунку. Саме тоді ми вивели всю команду розробників в окрему IT-компанію. Це дало змогу команді брати участь у тендерах та розробляти продукти для інших гравців фінансового ринку. Потім з’явилася ідея створити колаборацію між банком, IT-компанією та процесингом — так утворилася перша в Україні відкрита фінтех-екосистема Concord Fintech Solutions, яка готова до співпраці з іншими компаніями по всьому світу. Ми не боїмося конкуренції — ми розвиваємо фінтех-ринок і принципи open banking в Україні та за її межами.
— Які рішення ви продаєте іншим банкам?
— Останні кілька років ми пропонуємо комплексні варіанти вирішення завдань, які стоять перед банками та фінкомпаніями. У нас можна як замовити комплекс послуг, так і вибрати з переліку те, що компанії необхідно для вирішення конкретного завдання. Наприклад, як банк ми можемо брати на себе виконання низки завдань бек-офісу, як IT-компанія — розробляти API або програмне забезпечення під конкретний проєкт.
— За чим банки до вас звертаються?
— Зараз важливим завданням банків є максимальне спрощення процесу знайомства з клієнтом та віддалена первинна ідентифікація. Далі на порядку денному стоять віддалений фінмоніторинг, віддалені канали обслуговування, електронний документообіг, використання ЕЦП, партнерські програми з поповнення карток та зняття готівки, створення своїх застосунків для обслуговування клієнтів «у цифрі», отримання технічної бази для реалізації своїх проєктів. До кожного конкретного випадку ми можемо запропонувати рішення. Нещодавно до нас звернувся банк з іноземним капіталом, який емітував картки, але власного процесингу в нього не було. А зовнішній процесинг не міг забезпечити використання технологій Apple Pay та Google Pay. Маючи прямі інтеграції з Apple Pay та Google Pay, ми «безшовно» підключили всю емісію цього банку, внаслідок чого клієнти змогли отримати доступ до нових сервісів.
— На кого ви орієнтуєтеся під час розробки продуктів?
— Ми дивилися на роботу Revolut, Monzo, Google (а потім Alphabet), Alibaba. Цікавим для нас був досвід Alphabet, який запустив два, здавалось би, конкуруючі продукти — Google Map і Waze. Але потім стало очевидно, що компанія чітко виділила сегменти, для яких розробляється той чи інший продукт, тому фактично вони не конкурують між собою. А зараз ми більше дивимося на ринок і потреби клієнтів, які поки що не сформувалися в конкретні запити.
— Які у вас плани щодо розвитку Concord Fintech Solutions?
— Наразі можна виділити три напрями розвитку: для українців усередині України, для українців за кордоном, для іноземних клієнтів.
В Україні ми активно розвиваємо наш цифровий банк — Neobank. Минулого року ми запустили «Neobank для всіх» — онлайн-рішення для фізичних осіб. Швидка інтеграція із сервісами «Дії», отримання карток «Новою Поштою», простий онбординг для віддаленої реєстрації та відкриття карток — все це дає змогу стати нашим клієнтом у будь-якій точці світу й можливість покрити потреби клієнтів як в Україні, так і за її межами. Ми оперативно реагуємо і на нові потреби клієнтів, і на зміну законодавства. Як результат — оперативно створюємо та запускаємо нові продукти й послуги, такі як обмін валюти за пільговим курсом із подальшим її розміщенням на депозит, Р2Р-перекази на іноземні картки, донати на допомогу ЗСУ та цільові збори на дрони, реструктуризація кредитної заборгованості одним натисканням кнопки, відображення лічильників за операціями, які лімітовані НБУ, автоматичні регулярні платежі, картка ФОП, інтегрована в застосунок для фізосіб, тощо.
Цього року ми працюємо над продуктом для фізосіб-підприємців та юросіб — «Neobank для бізнесу». Незважаючи на війну, ми вважаємо український ринок досить перспективним.
Що стосується двох інших напрямів, то ще минулого року ми зареєстрували міжнародну платіжну систему CordPay, яка дає змогу проводити транскордонні платежі — це рішення було актуальним, коли на початку війни українці масово виїжджали за кордон.
— Які канали зв’язку ви використовуєте для залучення клієнтів за кордоном?
— Наші основні інструменти — різні Telegram-канали, Facebook сторінки лідерів думок і таргетована реклама у Google. Крім того, зараз дуже добре працює сарафанне радіо — люди втомлюються від цифрового контенту, тому ефективність особистих рекомендацій стає досить високою. Але загалом різна інформація для різних категорій людей подається на різних каналах. Наш принцип сьогодні — не стояти на місці та весь час рухатися.
— Які нині перед вами стоять завдання щодо розвитку Neobank?
— Ми вже задовольняємо фактично всі потреби клієнтів усередині України, причому в єдиному просторі програми реалізовано як функції для управління особистими рахунками та оплатами, так і всі функції для ФОП. Наразі ми переорієнтуємось на доопрацювання продуктових рішень для українців за кордоном. Наші громадяни, які були змушені виїхати з країни, повинні відкривати рахунки в іноземних банках для отримання різних виплат, допомог та заробітних плат. Але цей процес за кордоном набагато складніший з погляду процедур і вимагає більше часу. Водночас рівень банківського сервісу нижчий за той, до якого звикли українці. Але найбільша проблема — як здійснити переказ валютних коштів на українські картки. Уже найближчим часом ми надамо можливість відкривати рахунки в банку «Конкорд» із іноземними IBAN: це стало можливим завдяки співпраці з нашими іноземними технічними партнерами. Цей рахунок можна буде повноцінно використовувати як європейський рахунок і для зарахування доходів, і для проведення витратних операцій.