Вийти на першу лінію

АРТУР ЗАГОРОДНИКОВ Закінчив Донецький національний університет (спеціальність «фінанси»). У 2015 році здобув ступінь МВА у Шеффілдському університеті (Велика Британія). Кар’єру в банківському секторі розпочав у 1992 році. З липня 2003 року до січня 2005-го був головою ради директорів банку «Український фінансовий світ». З березня до червня 2009 року працював першим заступником голови правління Промінвестбанку. До команди ПУМБ приєднався в листопаді 2009-го як заступник голови правління з розвитку бізнесу. Заслужений економіст України.

«У лізингу ми плануємо стати банком першого вибору для клієнтів малого і середнього бізнесу»

анонсує Артур Загородников, заступник голови правління ПУМБ

— Яку роль відіграє лізинг у стратегії ПУМБ: це окремий драйвер зростання чи додатковий сервіс для бізнесу?

— Порівняно з кредитним портфелем банківської системи весь портфель фінансового лізингу поки що в десять разів менший. Але інтерес до лізингу стрімко зростає. Якщо за I квартал ринок лізингу зріс на 13–15%, то лізинговий портфель ПУМБ — на 25–26%. Бізнес різної ваги, масштабу та галузей дедалі краще усвідомлює переваги цього продукту та активно ним користується. Лізинг став невіддільною частиною і важливим драйвером їхнього зростання. Ми працюємо в тісній синергії з корпоративним бізнесом нашого банку, і останнім часом, коли клієнтам пропонуються кредити, вони частіше обирають саме фінансовий лізинг.

— Які показники найкраще демонструють досягнення ПУМБ?

— За вісім років ми з нуля вибудували один із лідерських для банку напрямів на ринку. Станом на сьогодні ми впевнено утримуємо друге місце серед усіх банків, які надають послуги фінансового лізингу з власних платформ. Результати ПУМБ за десять місяців 2025-го дуже переконливі: нові продажі з початку року сягнули 3,26 млрд грн, а портфель перевищив 4 млрд грн. Рентабельність активів становить 5,1%, а маржинальність добігає 7,5–8%, при цьому співвідношення витрат і доходів — 35%. Але головне, що наша цінова пропозиція для клієнтів банку є однією з найкращих на ринку.

Рік ще не завершився, а ми вже перевиконали власний план: чистий прибуток лізингу за 10 місяців перевищив 100 млн грн замість запланованих 80–90 млн грн. За трирічною стратегією, яку наглядова рада банку затвердила у жовтні поточного року, ми плануємо вийти на 500 млн грн чистого прибутку у 2028 році. Це амбітно, але цілком реально.

— Хто сьогодні ваш основний клієнт?

— З цих понад 3 млрд грн нових продажів близько 30% угод припадає на малий бізнес. Також є великі клієнти з агросектору та вантажних перевезень, але наш основний фокус — на малому бізнесі, підприємцях, які купують легкові та комерційні автомобілі. За минулий рік 48% усіх продажів на ринку припадало на легкові та вантажні автомобілі. В нашому портфелі наразі переважають вантажівки, сільськогос-подарська техніка та обладнання. Водночас наша мета й акцент — розвиток продажів саме для малого бізнесу та приватних підприємців у сегменті легкових і комерційних авто.

— Наскільки суттєво за останній рік змінювались умови за вашими продуктами лізингу?

— Ми постійно вдосконалюємо продукт: знижуємо ефективну ставку, робимо зручнішими умови страхування, а деяким категоріям клієнтів навіть пропонуємо нульовий аванс. Для переважної кількості клієнтів малого та мікробізнесу, в яких середній чек не перевищує 1–1,5 млн грн, ми не можемо встановлювати індивідуальні умови. У таких випадках застосовуються стандартні, але адаптовані умови, щоб наші пропозиції залишалися одними з найкращих на ринку. Сьогодні наша цінова пропозиція набагато краща, ніж у конкурентів. У нас є продукти зі ставками від 0,01% завдяки співпраці з партнерами. Ставка залежить від умов щодо авансу, предмета лізингу, страхування тощо. Наприклад, для легкових автомобілів страховка діє в межах від 2% до 6%, а для окремих типів обладнання взагалі може бути 0,2%. Якщо ж говорити про ефективну ставку фінансування, вона в середньому коливається від 15% до 20%.

— Через які канали ви залучаєте клієнтів? І чи вдалося автоматизувати процеси для просування лізингу для ФОПів?

— Основних каналів чотири: прямі продажі, співпраця з корпоративним бізнесом банку, дилерами та імпортерами, а також онлайн канали. Ми активно розвиваємо цифрові сервіси та розглядаємо використання штучного інтелекту для роботи з клієнтами. 

У 2024 році ми розпочали і на початку цього року реалізували проєкт автоматизації лізингу в малому бізнесі, який охоплював процеси ухвалення рішення і видачі фінансового лізингу, так звані Time to Yes і Time to Cash. У середині 2025 року проєкт успішно запрацював, і ця автоматизація дала змогу збільшити кількість опрацьованих угод до 90 на місяць. 

Наступний крок — автоматизація для мікробізнесу і ФОПів. Але ми дивимося не лише на автоматизацію, а й на диджиталізацію цих процесів, щоб додати їх до мобільного застосунку. У 2026 році плануємо все допрацювати та розробити, а в 2027-му — запустити  якісний сервіс для наших клієнтів.

Наш продукт для фізичних осіб — підприємців стане першою сходинкою для подальшого розвитку і впровадження фінансового лізингу для фізичних осіб.

— Скільки зараз маєте партнерів і чи плануєте розширення?

— Маємо понад 12 партнерських угод. Деякі тимчасово неактивні через війну, але поступово відновлюємо і посилюємо співпрацю. На початку року розпочали перемовини з компанією Hyundai, яка планує постачання в Україну значної кількості сільськогосподарського обладнання, техніки та транспортних засобів. Хочемо продовжити взаємодію і співпрацю з британською компанією JCB. Ведемо перемовини з більшістю представників легкового та комерційного автомобільного напряму, а також із постачальниками вантажного транспорту та сільськогосподарської техніки. Наразі планується укладання великої угоди з однією компанією щодо постачання енергетичного обладнання та когенераційних установок.

— Яким чином ПУМБ планує залучити нових клієнтів лізингу?

— У нас є ключові пропозиції, завдяки яким плануємо значно збільшити залученість нових клієнтів. Це насамперед нульовий платіж для малого бізнесу та приватних підприємців. Також це продукт ломбардного фінансування для тієї самої категорії. І це нульовий платіж для стартапів. Якщо нам вдасться реалізувати всі ці продукти, ми залучимо до банку близько 3 тис. нових клієнтів через канал лізингу. Новий сегмент — легкові та комерційні автомобілі — теж передбачає суттєве зростання клієнтської бази.

— Наскільки зараз лізинг як продукт поєднується з концепцією «зеленого фінансування»?

— Сьогодні напрям енергоефективності та енергонезалежності є найбільш актуальним для нашої країни питанням після ситуації на фронті. ПУМБ спільно з іншими банками підписав Меморандум щодо банківського кредитування проєктів із відновлення енергетичної інфраструктури й активно кредитує цей напрям. Крім цього, ми пропонуємо фінансування електроавтомобілів через фінансовий лізинг. Ми вже реалізували велику угоду фінансування когенераційних установок для одного з провідних агровиробників. Також працюємо за напрямом акумуляторно-інверторного обладнання для одного з лідерів фармацевтичної галузі. Саме через лізинг було реалізовано велику кількість таких угод.

— З якими показниками плануєте завершити цей рік? І які ваші цілі на наступні роки?

— За моїм поміркованим сценарієм, щонайменше 3,5–3,7 млрд грн нових продажів ми забезпечимо до кінця року. Темпи нашого зростання на початку року становили близько 26%, наразі ми прагнемо збільшити їх мінімум до 30%.

У середині жовтня наглядова рада ПУМБ затвердила стратегію розвитку банку, зокрема фінансового лізингу, на 2026–2028 роки. Вона передбачає досягнення низки амбітних цілей. У лізингу ми маємо намір стати банком першого вибору для клієнтів малого і середнього бізнесу та приватних підприємців до 2028 року. У 2026-му плануємо повноцінне впровадження «нульового продукту» для малого бізнесу та приватних підприємців. Також затвердимо проєкт, який дасть змогу клієнтам подавати заявки на лізинг через мобільний застосунок.

Головним завданням лізингу і нашої роботи для банку вважаємо продовження безперервного розвитку високомаржинального і низькоризикового бізнесу зі збереженням і підвищенням щорічних темпів зростання. Це дасть можливість рухатися до цільового процесу, коли рішення про фінансування ми зможемо ухвалювати протягом одного дня. І це дуже важливо насамперед для клієнтів, які працюють із нами, для яких має значення не лише вартість, а й швидкість ухвалення рішення. Саме на цьому і будемо зосереджувати нашу увагу та зусилля.