Рука допомоги

ВОЛОДИМИР ДУБЄЙ Hародився 18 листопада 1961 року. У ­1984-му закінчив Дніпропетровський ордена Трудового Червоного Прапора гірничий інститут ім. Артема. Здобув науковий ступінь кандидата технічних наук. У 2003 році закінчив Національну юридичну академію України ім. Ярослава Мудрого, де здобув вищу освіту за спеціальністю «юрист-спеціаліст», а в ­2007-му — Львівський інститут банківської справи Університету банківської справи НБУ. Удостоєний звання «Людина року — 2015» у номінації «Фінансист року». У банківській сфері працює понад 20 років на керівних посадах. З 2004 року працював у ТАС-Комерцбанку та Сведбанку. В 2010-му став головою правління ТАСкомбанку, в січні 2016-го перейшов на посаду першого заступника голови правління банку. В червні 2020 року знову очолив правління ТАСкомбанку.

«Важливо вислухати клієнта, зрозуміти його потреби та запропонувати найкращий варіант для розвитку його бізнесу»

вважає Володимир Дубєй, голова правління ТАСкомбанку

— Як змінилася роль банків у банківській системі та економіці України?

— Їхня роль змінилася відчутно. Після того як Україна почала отримувати значну міжнародну допомогу і фактично фінансувати основні потреби за рахунок іноземних донорів, фокус держави змістився в бік розподілу цієї допомоги. У результаті банківський сектор втрачав місце в центрі фінансової системи, роль банків як основних кредиторів зменшилась. Ми спостерігали суттєве скорочення частки кредитних портфелів в активах банків. У банках з іноземним капіталом частка кредитів в активах знизилась із 48% у 2022 році до 20% на початку 2024-го і наразі залишається на цьому самому рівні. У державних банках цей показник знизився з 28% до 23% і за поточний рік зріс лише на 1%.

У певний момент тільки банки з українським капіталом продовжували активно кредитувати. Ми обрали стратегію, що ніхто, крім нас, не підтримає наших клієнтів. У наших активах частка кредитів нині становить 51%. З початку 2024 року цей показник зріс на 10%. Це наш внесок у відновлення економіки.

— Які компанії у вас в пріоритеті?

— Ми орієнтуємось на ті компанії, які зберегли колективи і продовжують працювати, незважаючи на всі виклики та труднощі. Ми підтримували ті бізнеси, які продовжували функціонувати і забезпечувати життєво важливі процеси для економіки країни. Організовували регулярні зустрічі топменеджерів банку з керівниками та акціонерами наших клієнтів. Це були як індивідуальні зустрічі, так і колективні заходи. Наші менеджери виїжджали на об’єкти бізнесу, щоб розуміти поточну ситуацію в компанії. Зараз ми готові кредитувати бізнес, якщо бачимо, що і менеджмент, і акціонери зацікавлені в продовженні роботи та розвитку бізнесу в нашій державі.

— Ваша клієнтська база змінилася?

— Досить суттєво. Частину клієнтів ми втратили на тимчасово окупованих територіях, дехто повернувся до нас після деокупації. Нашими клієнтами стала низка представників великого бізнесу. В якийсь момент міжнародне фінансування для них закрилося, банки з іноземним капіталом істотно скоротили кредитні ліміти, а державні банки почали висувати додаткові вимоги. Такі клієнти відчули переваги обслуговування в банках з українським капіталом. Для них часто вирішальним фактором є не лише умови кредитування, а високий професійний рівень менеджменту банку і його готовність до конструктивного спілкування.

Якщо підприємство потрапило в складне становище, але прагне працювати далі, то ми готові брати на себе підвищені ризики, формувати додаткові резерви, аби все-таки видати такому бізнесу кредит: завтра він зможе відновити роботу, поверне кредит, ми отримаємо лояльного клієнта, а держава — платника податків і роботодавця.

— Які зміни відбулися в структурі кредитного портфеля вашого банку?

— Зараз у ньому більше лізингу, факторингу, а також гарантій та акредитивів. На 600 млн грн збільшено факторинговий портфель, на 600 млн грн — лізинговий, портфель документарних операцій зріс більш ніж на 1 млрд грн.

Роль цих інструментів значно посилилась, і ми дедалі частіше рекомендуємо їх клієнтам. Для нас важливо вислухати клієнта, зрозуміти його потреби та запропонувати найкращий варіант для розвитку його бізнесу: чи то купівлю обладнання, чи то постачання товарів, чи то підтримку оборотного капіталу.

Також ми приділяємо значну увагу розвитку принципів ESG. Переконаний, що відповідність бізнесу цим вимогам стає його перепусткою для участі в повоєнному відновленні України. Ми відчуваємо свою відповідальність за допомогу клієнтам у запровадженні ESG-принципів та враховуємо цей фактор під час фінансування.

— Ви пропонуєте клієнтам «Доступний лізинг» і «Доступний факторинг»?

— Так. Але я б звернув увагу на те, як вони змінилися. Якщо раніше факторинг був зосереджений на постачанні таких товарів, як електроніка або побутова техніка, то тепер ми рухаємося в інші сфери. З’явився довгий  факторинг, коли виробник постачає обладнання, але клієнт, наприклад супермаркет, не готовий одразу його оплатити. Ми викуповуємо накладні та фінансуємо процес купівлі, даючи можливість клієнту розраховуватися за зручним для нього графіком. Компаніям вигідніше планувати оплату на кілька років уперед. У лізингу дедалі популярнішим стає зворотний лізинг, який дає змогу отримати фінансування навіть за досить високого рівня закредитованості підприємства.

— Як зміна зовнішніх умов позначилася на стратегії банку?

— Ми оновили стратегію і підготували нову — на 2025–2028 роки. Наш план — зростати швидше за ринок. Наступного року плануємо ввійти до десятки банків за обсягом кредитного портфеля і за залученими ресурсами фізичних осіб. Наразі ми перебуваємо на 12-му місці за цими показниками та маємо гарні можливості для покращення позиції в рейтингу. А найближчими роками хочемо стати лідером із факторингових та лізингових операцій.

— Якому напряму — офлайн чи онлайн — плануєте приділяти більше уваги?

— Зараз ми активно розвиваємо цифрові послуги. Працюємо над розвитком мобільного застосунку та покращуємо клієнтський досвід. Пропонуємо оформити кредит чи картку без відвідування відділення. У відділеннях клієнти вже можуть підписувати договори просто на планшетах, що істотно скорочує час обслуговування. Але на цьому ми не зупиняємось і продовжуємо вдосконалювати процеси. Активно розвиваємо купівлю цінних паперів через цифрові канали. Ринок держоблігацій у цифровому форматі в нас уже існує, і ми плануємо пропонувати клієнтам корпоративні облігації.

Плідно працюємо з клієнтами у відділеннях і широко практикуємо виїзні зустрічі, зокрема й на території підприємств клієнтів, адже розуміємо щораз більшу цінність персонального підходу до взаємодії з клієнтом.

— Ви вважаєте, що ринок корпоративних облігацій в Україні оживає?

— Ми пропонуємо корпоративним клієнтам випускати облігації для залучення капіталу. З одного боку, це інструмент фінансування наших клієнтів. З іншого — інструмент для інвестування для наших вкладників. Механізм простий: компанія випускає облігації, а ми, як андеррайтери, знаходимо інвесторів, що купують цінні папери. У підсумку компанія отримує фінансування без застави, а інвестори — валютний дохід у розмірі 5–6% річних за облігаціями, що можуть бути випущені в іноземній валюті. Тут для нас визначальною є ділова репутація нашого партнера. Якщо ми пропонуємо цінні папери нашим інвесторам, то ми повністю впевнені в компанії-позичальнику. Випускаючи облігації, компанії готуються працювати за міжнародними стандартами. Це крок до майбутніх зовнішніх інвестицій. Водночас наші вкладники стають інвесторами та отримують можливість ухвалювати власні інвестиційні рішення. Ми бачимо в цьому майбутнє та можливості розвитку. Рано чи пізно депозити втрачатимуть свою популярність, і інвесторам доведеться шукати альтернативи. Ними якраз можуть стати корпоративні облігації та довірче управління.

— Які нові можливості ви бачите для банку в поточних умовах?

— Незважаючи на обмеження, завжди можна знайти нові можливості. Важливо вкладати ресурси в розвиток. Це допомагає вдосконалюватися і готуватися до конкуренції в майбутньому. Ми запускаємо нові платіжні сервіси, працюємо над оновленням застосунку, що дає нам змогу залишатися конкурентоспроможними. Зараз треба працювати над покращенням клієнтського сервісу, професійністю персоналу, глибоким розумінням потреб клієнтів та можливістю знайти найбільш оптимальне й ефективне рішення, щоб допомогти клієнту здійснити його плани та мрії.

Сьогодні в бізнесі не менш важливими є враження від обслуговування та емоції, з якими клієнт залишається після нього. Успішні підприємці продають емоції, і банки теж рухаються в цьому напрямку.