Безпечний банкінг

АРТУР ЗАГОРОДНИКОВ Народився 27 грудня 1967 року. Закінчив Горлівський інститут іноземних мов за спеціальністю «англійська та німецька філологія», після чого продовжив навчання в Донецькому національному університеті, де у 2004-му здобув другу вищу освіту за спеціальністю «фінанси». У 2013 році отримав звання «Заслужений економіст України». У 2015 році здобув ступінь МВА у Шеффілдському університеті (Велика Британія). Кар’єру в банківському секторі розпочав у 1992 році. З 11 липня 2003 року до 15 січня 2005-го був головою ради директорів банку «Український фінансовий світ». З 16 березня до 4 червня 2009 року працював першим заступником голови правління Промінвестбанку. До команди ПУМБ приєднався 16 листопада 2009 року як заступник голови правління з розвитку бізнесу. З 2012 до 2017 року очолював комітет із питань регуляторної політики і комплаєнсу Незалежної асоціації банків України (НАБУ) та входив до складу ради НАБУ.

«Щойно населений пункт стає безпечним,
ПУМБ швидко відновлює свої відділення в ньому»

розповідає Артур Загородников, заступник голови правління ПУМБ

— Як змінилася робота регіональної мережі з початком повномасштабної війни?

— Мережа ПУМБ до вторгнення налічувала 226 відділень. З початком бойових дій стало важко працювати через велику загрозу життю співробітників і клієнтів. Банк перейшов в антикризовий режим роботи. Ми двічі на день збирали спеціально створений антикризовий комітет, до складу якого, крім членів правління, входили керівники департаментів та управлінь, щоб ретельно аналізувати ситуацію і швидко ухвалювати рішення. Перша нарада відбувалася об 11 годині, друга — о ­17-й. Зараз вже збираємося раз на тиждень. Війна порушила логістику, інколи зв’язку не було, частина інфраструктури була розташована в зоні бойових дій чи зруйнована, як наше відділення в Маріуполі. Нам було важливо захистити працівників, тому частину відділень ми тимчасово закрили. Виникли суттєві проблеми із транспортуванням готівки в гарячі точки та поповненням банкоматів. Наші інкасатори робили все можливе, щоб постійно підкріпляти такі регіони потрібною населенню готівкою. Ми максимально швидко перевели клієнтів до дистанційних каналів обслуговування. Для цього банк дуже добре попрацював до війни: багато чого було зроблено під час пандемії COVID-19. ПУМБ доопрацював налаштування і, попри всі негаразди, жодного разу не втратив операційної безперервності обслуговування клієнтів.

— За якими критеріями ви вирішували, яке відділення буде працювати, а яке — ні?

— Аналізували інформацію з різних джерел та від служби безпеки банку. Якщо ми бачили велику інтенсивність обстрілів або загрозу вторгнення в населений пункт, то зачиняли відділення. Остаточне рішення про закриття відділень і релокацію працівників у безпечні місця ми ухвалювали в останню мить, коли бачили, що вже завтра ця територія може бути окупована. Але до останнього працювали. Як і колеги з Привату, Ощаду та Укрпошти.

— Як ви переналаштували інкасацію, щоб забезпечити готівкою банкомати та відділення?

— Перші дні були дуже важкими. Були черги і біля банкоматів, і біля відділень. Люди знімали готівку, коли виїжджали. Готівку також можна було отримати в касах торговельних мереж. Клієнти бачили, що мережі продовжували приймати картки, це їх заспокоїло і зменшило попит на готівку. Наші інкасатори, експерти з безпеки, співробітники відділень — справжні герої. Багато шляхів було заблоковано внаслідок бойових дій, і на багатьох дорогах стояли блокпости, що пропускали лише за спецперепустками, які спочатку не видавали. Тому наші інкасатори розробили нові логістичні маршрути, щоб доставляти не лише готівку, але й цінності, які клієнти просили вивезти із сейфів. Ми навіть евакуйовували із зони бойових дій людей, яким нічим було виїхати з небезпечних районів. Крім того, послугами нашої інкасації користується 26 банків.

— Чи багато броньованого автотранспорту вам довелося передати на потреби ЗСУ?

— Понад 40% нашого інкасаційного автопарку було передано на потреби ЗСУ. Спочатку це був хаотичний процес. Приходили представники тероборони, представлялися від ЗСУ, вимагали вилучення автомобілів. Закон про воєнний стан дає військовим таке право. У нас були нові панцеровані Mercedes, які ми закупили в 2020–2021 роках. Ми складали акт, що автомобіль має бути повернутий після закінчення воєнного стану чи після завершення військової необхідності використання цього авто. Автомобілі передавалися ЗСУ, теробороні, розвідці, поліції і в Києві, і в регіонах. Ми оптимізували маршрути і кількість виїздів, а також, враховуючи наш великий автопарк, почали пропонували ЗСУ інші автівки, щоб вони нам повертали панцеровані. Ми надавали їм «броню» наприкінці лютого — в середині березня, а вже у квітні нам почали повертати автівки. Не завжди в нормальному стані: інколи всередині були зруйновані перегородки, де зберігалася готівка, інколи автівки потребували серйозного сервісного обслуговування, інколи вони були перефарбовані в зелений колір. А були випадки повернення в зразковому стані.

— Наскільки швидко ПУМБ повертається на деокуповані території?

— З початку війни було втрачено або пошкоджено 40 відділень та понад 175 банкоматів. Але щойно населений пункт стає безпечним для клієнтів та співробітників банку, ПУМБ швидко відновлює діяльність своїх відділень. Майже одразу після деокупації ми відкрили відділення в Чернігові, а відділення в Ірпені запрацювало 2 травня першим серед усіх банків. До нього почали приходити і клієнти з Бучі.

— Чи банк попри війну надає клієнтам весь перелік потрібних їм послуг?

— ПУМБ — це універсальний банк, тому всі напрями, які ми розвивали до війни, зараз доступні нашим клієнтам. Ми запустили шестимісячну програму зменшення фінансового навантаження на позичальників і автоматично продовжили до кінця року дію карток, яка за часом вже спливала. З початку війни ми надали бізнесу 11 млрд грн кредитів, зокрема, завдяки програмі «5-7-9%» агровиробники отримали 3 млрд грн. Ми розробили продукт «Все буде Україна» для бізнесу, який був змушений релокуватися в інші регіони і починати все з чистого аркуша. Ми запустили для фізосіб-підприємців нову дистанційну позику на розвиток бізнесу — кредит «ВсеБізнес». Це швидкий онлайн-кредит, який можна отримати без застави на два роки на суму до 500 тис. грн без фізичного відвідування відділення. Ми його запустили в травні, і він поступово набирає обертів.

— Через валютні обмеження виникло явище «валютного туризму». Як ПУМБ обмежував ці спроби обійти валютні обмеження НБУ?

— НБУ вчасно відреагував і поступово обмежив обсяги готівки, яку можна було знімати: спочатку 100 тис. грн, потім — 50 тис. грн. Серед наших клієнтів явище валютного туризму не було масовим. Воно спостерігалося в окремих західних регіонах поруч із кордоном. Ми також виявляли клієнтів, які користуються майданчиками, подібними до  Revolut. Конвертація гривні в долари та євро за цими схемами давала змогу отримувати спекулятивний заробіток на різниці курсів без сплати податків. Ми виявили таких клієнтів, встановили їм додаткові ліміти та обмежили використання карток. І зараз ми вже не бачимо в касах черг студентів, не бачимо черг біля банкоматів. Можливо, НБУ потім збільшить ліміти, але знімати всі обмеження ще зарано.

— Які ваші очікування від 2023 року, які плани, цілі та завдання ставите?

— Сьогодні потрібні короткострокові плани дій. Щомісяця з правлінням ми визначаємо ключові фокуси на наступний місяць: розвиток бізнесу, підтримка клієнтів, безпека співробітників, захист капіталу, планування окремих дій. А на 2023 рік ми будуємо плани за трьома основними напрямами: «дуже гарний», «дуже поганий» і «щось посередині». Сьогодні ми дотримуємося сценарію «щось посередині», але готові переключатися між сценаріями. Викликами є збереження капіталу та якості портфеля, щоб у нас не збільшувалася кількість тих, хто не виконує зобов’язання. Найголовніше для нас — це безперервність діяльності бізнесу та стабільність фінансової системи. Наш банк — один із 14 системних і один із чотирьох, яким довірено зберігання готівки НБУ. Збереження команди та підтримка наших клієнтів у ці важкі часи залишаються нашими пріоритетами. Це не перша криза, яку ми проходимо. Історично наш банк був із Донецького регіону. Ми все це проходили в 2014 році, в найбільш складній ситуації порівняно з іншими банками. Це згуртувало нас і підготувало до більш потужної кризи. Але ми це пройдемо обов’язково. Банк залишається операційно прибутковим і демонструє невеликий прибуток за дев’ять місяців — 48 млн грн. Ми готуємося до різних сценаріїв, зокрема до блекауту в Києві, оскільки перебуваємо під постійним тиском знеструмлення, може зникнути інтернет, постійні повітряні тривоги, які змушують працівників призупиняти роботу і спускатися до сховища. Дбаючи про безпеку співробітників, ми наближаємо нашу перемогу.