Функціональний дисбаланс
«Ненормальними є занадто незбалансовані вимоги до банків як суб’єктів первинного фінмоніторингу та неможливість дотримання правила «знай свого клієнта» в Україні»
переконаний Семен Ханін, керуючий партнер ЮК «АМБЕР»
— Після оновлення минулого року вимог фінансового моніторингу клієнти банків почали стикатися з труднощами під час проведення фінансових операцій. Кого саме банки вважають політично значущими персонами (politically exposed person, РЕР) та які документи можуть вимагати для підтвердження легальності походження коштів?
— Насамперед треба зрозуміти, що багато речей банки роблять не з власної волі. Вони б із задоволенням приймали будь-які кошти від клієнтів і жодних додаткових документів не запитували б. Однак регулятор, Національний банк України, висуває доволі суворі вимоги до банків, зокрема у світлі закону 2020 року «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». У разі недотримання вимог закону під санкції можуть потрапити самі банки. І йдеться навіть не про таке покарання, як позбавлення ліцензії, а про штрафи, які можуть сягати $6 млн. Цей факт, а також можливі репутаційні ризики змушують банки переглянути своє ставлення до клієнтів. І тут вже іноді банки переходять межі розумного. Фактично виходить, що для банку будь-який клієнт — невигідний. Точніше, є дуже вузький прошарок клієнтів, з якими банкам реально вигідно працювати.
— Хто входить до цієї категорії клієнтів?
— Парадокс у тому, що це не очевидно. Є така, на перший погляд, абсолютно не ризикована категорія клієнтів, як пенсіонери. Візьмемо, для прикладу, людину, яка працювала прибиральником, або фізичну особу — підприємця, яка надає ті ж самі клінінгові послуги. І ось раптом виявляється, що колись вони працювали чи надавали послуги РЕР, який замішаний в операціях із грошима злочинної організації: в один момент до цього безневинний клієнт стає учасником «злочинної банди». Потім може з’явитися стаття в інтернеті, що через банк Х відмивалися гроші «злочинної банди». І ні сума коштів, ні підстави не матимуть жодного значення. Для банку це означає позачергову перевірку дотримання вимог фінмоніторингу, правил ідентифікації клієнта, розуміння цілей операції, далі — візит правоохоронців, ймовірно, внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, репутаційні втрати і навіть штрафи, адже під час процедур можуть виявити вже зовсім інші порушення, бо кожну операцію перевірятимуть уже з упередженням, що вона була протиправною.
Тобто клієнт нібито маленький, а ризики і втрати від нього такі ж самі, як від співпраці із самою «злочинною бандою»: на проведенні операції в 20 тис. грн за миття вікон банк заробить сотні дві гривень, а штраф на нього може бути накладено в $6 млн. Тому у своїй діяльності банк бере до уваги не тільки вимоги закону та приписи НБУ, а й досвід їх застосування в Україні: кожен новий клієнт може виявитися або злочинцем, або особою, яка працювала зі злочинцем.
— За таких обставин для банку будь-який клієнт — ворог?
— Саме так, ворог, який може принести доволі неочевидні ризики аж до позбавлення ліцензії, яку, згідно з відомим «антиколомойським» законом, ще й повернути не вдасться. Тому банки раді б не відкривати рахунки нікому, хто не дає їм за однакових ризиків (а ми беремо до уваги, що будь-хто в майбутньому може виявитися «злочинцем») максимальний прибуток. Наприклад, у пріоритеті в банків — велика компанія, можливо, з іноземним капіталом, яка має чималі кошти на депозиті, і користується кредитною лінією, і має великі обороти за рахунками, і проводить складні фінансові операції тощо. І хоча співпраця з нею може так само потенційно обернутися штрафом в ті ж самі $6 млн, проте така співпраця може принести банку аналогічний прибуток.
Власне, ставши заручниками ситуації, банки намагаються залучати максимально прибуткових клієнтів. Решті, звісно, прямо відмовити вони не можуть, а тому іноді надто суворо дотримуються актів НБУ і закону про фінмоніторинг, запитуючи велику кількість документів, подати які клієнт фізично не зможе.
— Водночас вимоги закону про фінмоніторинг не відрізняються від вимог подібних актів в інших країнах і відповідають рекомендаціям FATF.
— Окрім законів в Україні, є ще наші власні реалії, тому просте переписування іноземних рекомендацій не працює в нашій державі. Для імплементації необхідно залучати експертів із відповідної галузі. Відсутність експертності парламенту не компенсується наявністю більшості. До того ж кожному наступному скликанню притаманний дедалі більший популізм. З одного боку, хочеться подобатися населенню, з іншого — іноземним партнерам. При цьому чомусь усі забувають, що справжнім годувальником держави є бізнес, задіяний у реальному секторі економіки: найбільше податків сплачується з фонду заробітної плати, і якщо б не було доходів у бізнесу, населення не могло б їх сплачувати.
Але щоразу, коли влада щось обіцяє громадянам або іноземним урядам, все це лягає тягарем на бізнес, банківський в тому числі. І на жаль, поки Україна не є найбільш комфортною для ведення бізнесу юрисдикцією, завжди є ризик, що люди будуть виїжджати, бізнес буде відкривати компанії за кордоном і зберігати більшість коштів в іноземних банках, сплачуючи податки там. Треба зрозуміти, що українське резидентство, та й навіть громадянство, — заслабка мотивація, щоб нести всі ризики, які держава покладає на бізнес. Я вважаю, нам треба співпрацювати зі світом, але при цьому жити власними інтересами. Нам потрібні чіткі та адекватні правила гри для українського ринку. Ми не маємо столітньої історії становлення державності, наші банки і весь бізнес донедавна жили як жили, точніше, виживали як могли. І не треба влаштовувати полювання на відьом із кожною наступною зміною влади.
Цікавий факт. Не секрет, що банківська система Швейцарії має в сотню разів більший від України обсяг. При цьому швейцарські банки за минулий рік надіслали регулятору близько 7,5 тис. повідомлень про підозрілі операції в рамках фінмоніторингу, тоді як українські банки — 11,5 млн.
— Як ви вважаєте, чому? Вони перестраховуються?
— Не без того. У нас, на жаль, дуже багато обставин можуть бути ідентифіковані як ризикові. І за сумою, і за належністю до РЕР тощо.
— Проте сам НБУ дає роз’яснення, що банки не зобов’язані надмірно перевіряти операції РЕР, якщо минув рік із дня звільнення з посади.
— Роз’яснення — це добре, проте доречніше було б записати це у постанові НБУ. Але в українських реаліях навіть це не гарантує, що після чергової зміни влади на топменеджера НБУ, який підпише таку постанову, не заведуть кримінальну справу, а всі банки, які скористалися «нормативкою», не перевірять на дотримання правил фінмоніторингу. Ніхто не хоче наражатися на штрафи та ризик залишитися без ліцензії. Тому служби фінмоніторингу банків намагаються убезпечити банки від потенційних ризиків або хоча б звести їх до мінімуму чи збалансувати дохідністю.
— Зараз у парламенті є законопроєкт, яким пропонується прямо встановити річний строк для зберігання статусу РЕР. Це б допомогло банкам?
— Формально так, проте це не буде правильним кроком. Знову ж таки, з огляду на досвід України, колишній РЕР чи навіть особа, яка ніколи формально не була РЕР, можуть мати більше політичного впливу, ніж президент країни. Тому довічний статус РЕР — це якраз нормально. Ненормальними є надзвичайно незбалансовані вимоги до банків як суб’єктів первинного фінансового моніторингу та неможливість дотримання правила «знай свого клієнта» в Україні. Їх треба конкретизувати. І нарешті перестати ревізувати виключно заради популізму всі без винятку рішення, ухвалені попередниками, якщо вони не мали прямого злочинного умислу.