Рік за два
«Ми зробили цифровий стрибок, який зекономив нам два-три роки»
вважає Карлос де Корду, голова правління Креді Агріколь Банку
— Ви приїхали в Україну минулого року напередодні всеукраїнського карантину. Якби ви знали про подальший розвиток подій, ваше рішення очолити український банк залишилося б незмінним?
— Навіть якби я все знав заздалегідь, все одно не змінив би свого рішення. Ситуація, яка склалася, глобальна. Куди б ви не поїхали, ви однаково відчували б вплив коронакризи. Однак мені здається, що в Україні все відбувалося набагато м’якше, ніж у Європі. Насправді карантин був болісним протягом перших двох місяців — березня та квітня минулого року. Згодом було ще кілька локдаунів, але українська економіка адаптувалася до ситуації.
— Як ви оцінюєте роботу банківської системи минулого року?
— Банки виявилися набагато сильнішими під час цієї кризи, ніж під час попередньої: це результат очищення банківської системи, яка була проведена після 2014 року. Я входив до наглядової ради Креді Агріколь Банку в 2012–2016 роках, тому можу сказати, що банківська система справді змінилася. Перший локдаун у березні — квітні 2020 року мав дуже негативний вплив на діяльність банків та економіку. Але потім все почало відновлюватися швидше, ніж ми очікували. Останній квартал минулого року був досить успішним для нас — наша активність повернулася на рівень IV кварталу 2019-го.
— Яка головна зміна, на вашу думку, відбулася в роботі банків?
— Найголовніша зміна — це зміна поведінки клієнтів. Обмеження, які діяли минулого року і продовжуються сьогодні, змусили українців змінити свої звички. Насамперед це стосується дистанційного обслуговування. Ми як банк почали активніше розвивати цифрові трансакції та платежі, а у червні минулого року запустили новий банківський застосунок CA+. Зараз він входить до трійки найкращих на українському ринку згідно з оцінками користувачів. Україна має досить високий рівень цифрових можливостей, населення дуже активно користується мобільними телефонами у повсякденному житті. Наша мета — досягти досконалості наших цифрових сервісів.
— Плануєте розробляти мобільні рішення для бізнес-клієнтів?
— Ми розпочали роботу над новим інтернет-банкінгом, який включатиме веб-застосунок СА+ Pro для малого бізнесу та приватних підприємців. Запуск запланували на вересень-жовтень цього року. В результаті в нас буде два застосунки, але вони будуть пов’язані між собою: клієнти зможуть легко переключатися з одного на інший.
— Що ще змінилося в банку?
— Я вважаю, що ключовим рішенням була якраз не зміна, а сталість нашої політики і підтримка економіки навіть у нелегкі часи. За рік ми збільшили кредитний портфель більш ніж на 20%. На рівні Credit Agricole Group було ухвалено рішення, що банки мають допомогти бізнесу встояти на ногах, відновитися та продовжити розвиватися. Минулого року ми багато працювали над соціальною відповідальністю: ми максимально захистили наших співробітників, реалізували наймасштабнішу благодійну ініціативу, підтримавши 10 лікарень. У 2020-му в нас був найбільший бюджет, спрямований на благодійність, — 11,2 млн грн. Наше завдання — надати підтримку тим, хто її потребує. Пандемія прискорила розвиток корпоративної соціальної відповідальності в нашому банку та й у країні загалом.
— На які сегменти ви робили акцент у 2020 році?
— Насамперед на агро- та агрісектор. У цьому напрямі, який Креді Агріколь Банк почав розвивати 10 років тому, ми прагнемо бути лідерами. Ми багато інвестуємо у розвиток агросегменту: наш проєкт «Агрошкола» визнано найкращою програмою з розвитку лідерів. В Україні обмаль вузькоспеціалізованих фахівців, які мають аграрну та фінансову експертизу. Тож наш проєкт розвиватиме агросферу загалом. Попереду земельна реформа, яка надасть можливість активніше взаємодіяти з приватними фермерськими господарствами.
— У 2021 році акценти збережуться?
— Цього року ми додатково робимо ставку на лізинг, який запустили минулого літа. Наразі це продукт для корпоративного та малого бізнесу: ми пропонуємо в лізинг сільгосптехніку, а також автомобілі, мікроавтобуси, легкі вантажівки тощо. У роздрібному бізнесі ми сконцентруємося на роботі з середнім класом, який швидко зростає в Україні. Ми надалі будемо вдосконалювати нашу продуктову лінійку. Тож, окрім нашого ключового продукту — автокредитування, у 2021 році ми також розвиватимемо іпотеку.
— Які якості керівників, на ваш погляд, допомагали успішно адаптуватися до нових умов?
— Треба бути спроможним компенсувати чимось цей важкий період. Ми були досить вимогливими: всі 150 відділень і наші спеціалісти на місцях весь час продовжували працювати. Нам потрібно було дати людям позитив. Ми зберегли робочі місця та заробітну плату, забезпечили всім соціальний захист. Cпілкування всередині банку відбувалося здебільшого онлайн, а людям дуже важливо мати можливість комунікувати особисто. Екранів комп’ютерів і мобільних телефонів недостатньо. Коли карантин послабили, за ініціативи керівництва проводились живі зустрічі зі співробітниками, ми виїжджали в регіони, спілкувалися на місцях. У головному офісі ми реалізували концепцію гнучкого офісу — зараз повністю перебудовуємо приміщення, організовуємо відкритий простір (open space), змінюємо організацію роботи. Плануємо, що близько 20% команди головного офісу працюватимуть із дому за принципом ротації.
— Ця ідея виникла через карантин?
— Не зовсім. Ідея гнучкого офісу обговорювалася ще до пандемії, але на початку 2020-го ми запустили пілотний проєкт. Карантин підштовхнув нас до конкретних дій. Щоб організувати такий проєкт, треба довіряти людям, з якими ти працюєш. Керівники команд зможуть організувати роботу на власний розсуд, спробувавши різні підходи.
— Як мотивувати працівників ефективно працювати за таких умов?
— Я вважаю, що це комплексна робота в команді. Минулого року в нас був бонус для підтримки людей, які працювали у відділеннях, їх треба було заохотити. Також у банку діє програма підтримки працівників, які отримують найнижчі зарплати. Ми виконали всі свої зобов’язання перед командою, про які Credit Agricole Group оголосила ще на початку коронакризи: ми не звільняли людей, не скорочували заробітні плати, збільшили соціальний захист. Також ми дотримуємося прозорої інформаційної політики і щиро говоримо зі співробітниками, надаємо їм максимум інформації. За результатами 2020 року Креді Агріколь став одним із 50 найкращих роботодавців.
— Коли ви їхали в Україну, у вас були певні плани. Що вдалося реалізувати, незважаючи на карантин?
— Сповільнення української економіки, звісно, вплинуло на масштаб активностей у 2020 році. Але я переконаний, що Креді Агріколь зміцнив свої позиції за цей період. Ми забезпечили надійний рівень ліквідності та власного капіталу, що дасть нам змогу відновлюватися паралельно з економікою країни. Наш головний виклик на майбутнє — підвищення ефективності бізнесу. Для цього нам потрібно переглянути всі наші процеси і зробити їх простішими і продуктивнішими.
У певному сенсі COVID-19 здійснив революцію: українці, які переключилися на мобільний банкінг, навряд повернуться у відділення, щоб сплатити рахунки чи зняти готівку. Карантин прискорив трансформацію нашого банку. Ми зробили цифровий стрибок, який зекономив нам два-три роки. Саме тому наша стратегія на цей рік — фокус на розвиток мобільних застосунків і мобільноцентричного підходу. У роздрібному бізнесі продовжимо робити акцент на кредитах готівкою та кредитних картках.
— Коли світ повернеться до доковідного рівня та чи повернеться взагалі?
— Я сподіваюся, що в червні ми вийдемо з карантинного режиму та повернемося до нормального життя. Безумовно, світова економіка відновиться досить швидко, щойно люди усвідомлять, що пандемія закінчилася. І я щиро вірю, що Україна має стійкі позиції, щоб максимально скористатися економічним пожвавленням.