Зберігати та примножувати
«Ми хочемо будувати між банком і клієнтом стосунки, які спираються на зростання, розвиток і довіру»
запевняє Джанлука Корріас, голова правління Правекс Банку
—У якому напрямку зараз розвивається private banking в Україні?
—Ринок private banking рухається в Україні в правильному напрямку, але не так швидко, як в інших країнах. Зараз банки на ринку private banking почали більше уваги приділяти персоналізованому клієнтському сервісу та індивідуалізованому підходу щодо продуктів та сервісних пропозицій.
—Чи є в Україні private banking європейського рівня?
—Ринки дуже відрізняються. Український ринок менш розвинутий, ніж ринок ЄС, тому кількість продуктів у сегменті private banking тут суттєво обмежена. Україні потрібно більше клієнтоорієнтованих продуктів. Мені здається, що банківська система, можливо, трохи страждає від певної нестачі довіри, і це має змінитись. Європейці частіше, ніж українці, зберігають свої гроші у формі певних інструментів, тоді як в Україні, як ми знаємо, гроші можуть зберігатися у депозитних скриньках або під матрацом. Водночас багато заможних українців часто тримають кошти за кордоном. Тому мова йде про потребу всеохопного повернення довіри до банківської системи, що є особливо важливим для сегменту private banking. Довіра — це фундамент банківської системи, і наша мета — завоювати та втримати довіру клієнтів. Ми можемо пропонувати дуже гарні продукти, але якщо в нас немає довіри клієнтів, то це не спрацює. Ми як банк не хочемо лише заробляти гроші. Банк не може стояти осторонь суспільства, тому серед пріоритетів — корпоративна соціальна відповідальність, питання захисту навколишнього середовища.
—Усі зусилля банку спрямовані на створення іміджу стабільного, надійного банку, який входить в міжнародну групу. Якщо клієнт вирішує почати працювати з Правексом, чи отримає він послуги private banking європейського рівня? Можливо, підходи і продукти відрізняються?
—Є відмінності в кількості продуктів, які доступні заможним клієнтам. Ми пропонуємо в Україні меншу кількість продуктів, ніж у Європі, оскільки наш ринок ще на стадії розвитку, але ми прагнемо надавати продукти високої якості та з дуже персоналізованим підходом. В Україні найбільш поширені продукти — це депозити, дебетні та кредитні картки преміального рівня, ОВДП. У США, Європі, Азії зараз пропонують також інші послуги, наприклад, пов’язані з нерухомістю, податкове планування та юридичний консалтинг. В Intesa Sanpaolo ми повністю виконали бізнес-план 2019 року у зростанні доходів із сильним прискоренням в управлінні капіталом, відзначеним рекордними рівнями чистих надходжень до активів під управління в четвертому кварталі. У цифрах: ISP має 358 млрд євро активів в управлінні. Клієнти в Україні можуть скористатися транскордонними можливостями, оскільки група Intesa Sanpaolo присутня в різних країнах, і тому через наш офіс у Лондоні та інші офіси ми можемо запропонувати альтернативи залежно від місця проживання. Наші цільові клієнти — це зокрема ті, хто зацікавлений у послугах, які надаються не тільки в Україні, але й в ЄС. Ми повинні зрозуміти персональні потреби кожного і відповідно до цього надати послуги.
—В Україні банки не часто розвивають класичний private banking, частіше VIP-banking або преміальний банкінг. Це українське ноу-хау чи в Європі також є такі напрями?
—Це питання сегментації: заможні клієнти, ексклюзивне обслуговування, персоналізоване, VIP — це все категорії клієнтів. Але ми під private banking розуміємо ексклюзивне персоналізоване обслуговування для осіб із високими доходами. У вас може бути менеджер, який повністю закріплений за вами, може приходити до вас додому, давати поради різного характеру на щоденній або щотижневій основі залежно від ваших потреб.
—Який ліміт входження до сегменту private banking у Правекс Банку?
—У нас немає чіткої суми «вхідного квитка», це залежить від того, наскільки ви активно ведете свій бізнес, чи можете принести банку певні активності та прибуток і які сервіси банк може дати клієнту. Тому це завжди персоналізований підхід.
—В Європі поширене персональне обслуговування не окремого клієнта, а всієї його сім’ї. Наскільки цей напрям private banking може стати популярним в Україні?
—Це один із наших основних напрямів — побудова роботи із сім’єю клієнта в цілому. У нас навіть ключовий продукт для заможних клієнтів називається Famiglia, що італійською означає «сім’я». Це пакет послуг, що містить преміальні картки, страховки, консьєрж-сервіс, персонального менеджера тощо. Тут ми орієнтуємося на сім’ю, і навіть не на сім’ю в розумінні батько-мати-діти, а в більш широкому сенсі — до неї може бути включено три покоління. Зараз у нас 16 тисяч таких клієнтів. Сподіваємося, що в найближчому майбутньому стане ще більше. Щодо клієнтів саме відділення з private banking, то там у нас приблизно 400 активних сімей. І мені приємно бачити людей, задоволених рівнем нашого обслуговування. Ми хочемо будувати між банком і клієнтом стосунки, які спираються на зростання, розвиток і довіру. Ми хочемо бути в Україні банківською установою, яка активно впроваджує ці цінності.
—Клієнти, коли до вас приходять, більше хочуть зберегти свої активи чи заробити?
—Більшість клієнтів намагаються примножити, і ми всі цього хочемо. Але на сьогодні в Україні продукти ще доволі консервативні: депозити, ОВДП і нерухомість. Це стандартні продукти, але зараз в Україні спостерігається лібералізація валютних операцій, і, можливо, українці захочуть інвестувати в інші валюти та активи в інших країнах. Ми намагаємося пояснити клієнтам, що не завжди потрібно брати на себе додатковий ризик, що краще йти помірковано, тоді буде менше втрат і розчарування. Величезна різниця у ставках може нести невиправданий ризик. Звісно, українці хочуть збільшити свої кошти, але гроші потрібно також захищати.
—Українці не задоволені падінням депозитних ставок. Чи є запити на інвестування в більш прибуткові активи?
—Людей приваблює висока ставка за депозитом, але це не завжди відображає справжню дохідність інвестицій, бо ставка в 25% може бути оманливою в умовах, коли інфляція на тому самому рівні. Зараз ставки впали, але й інфляція теж упала. Також не можна сказати, що вигідніше — депозити чи купівля нерухомості, бо можуть відбутися такі зміни на ринку нерухомості, що буде неможливо продати квартиру. Тому важливе поєднання інструментів, які приносять стабільний та збалансований прибуток.
—Ви назвали три продукти — депозит, ОВДП, нерухомість. Це класичні інструменти вашої групи і в інших країнах, чи в Європі клієнтам private banking частіше пропонують більш складні інструменти інвестування?
—В Європі ринок є більш розвинутим з точки зору інвестиційних інструментів. Там пропонується багато різних сервісів, згаданих раніше, які надають рішення для клієнтських фінансових потреб, що зростають. Але за один день ми не зможемо запропонувати ті самі послуги, що й в Європі.
—В Україні набуває популярності тренд дистанційного обслуговування, наскільки він зачепив сегмент private banking?
—Digital-банкінг зручний для щоденних чи регулярних базових платежів. Але digital не завжди може замінити людський елемент банкінгу, що, як на мене, у private banking є дуже важливим. У private banking у вас є персональний сервіс, налаштований індивідуально під вас. Крім того, digital-банкінг вивільняє консультантів від активностей, які потребують багато часу, даючи їм змогу сфокусуватися на фінансових потребах клієнтів.