Нова реальність
Коли ми планували цьогорічний рейтинг — десятий, ювілейний, — ми мріяли зробити його не схожим на всі інші. І, здається, всесвіт нас почув. 2020 рік справді відрізнявся від попередніх років — він перевернув з ніг на голову всі сфери нашого життя. Як змінився ландшафт банківського ринку, дивіться далі
Минулий рік почався для українських банків досить оптимістично: більшість із них закінчили 2019-й із прибутком і накопичили надлишкову ліквідність, яку планували в новому році спрямувати на кредитування. Ставки за кредитами знижувалися, економіка розвивалася, що гарантувало збільшення кількості платоспроможних позичальників і зростання обсягів кредитних портфелів. Проте COVID-19 сплутав усі карти і змусив банки пристосуватися до роботи в умовах постійних обмежень.
Закриті мережі побутової техніки та автосалони, де клієнти могли швидко отримати кредит, позбавили банки стабільного каналу продажу продуктів. А зручні відділення з максимально відкритою архітектурою стали не потрібні клієнтам. Декілька місяців навесні минулого року під час локдауну діяльність банків фактично завмерла: всі очікували подальшого розвитку подій. У підсумку у виграші залишилися ті учасники, хто зміг скористатися паузою та якнайшвидше перебудував свої бізнес-моделі, сконцентрувавшись на розвитку віддаленого обслуговування.
Цього року тенденції збережуться. І справа навіть не в тому, що банки не вірять у зняття всіх обмежень найближчим часом та у повернення до доковідного життя, а в тому, що і населення, і бізнес навчилися жити й працювати в нових умовах. «Тимчасова ненормальність» стала нашою новою нормою — новою реальністю. Нові звички, які з’явилися, наприклад, звичка всі платежі проводити онлайн чи віддавати перевагу мобільним застосункам, а не особистому відвідуванню банківських відділень, навряд зникнуть навіть після зняття всіх обмежень.
Проте традиційні банківські продукти — кредити та депозити для бізнесу і населення — залишаються об’єктами нашого щорічного дослідження. Вони нікуди не поділися, ба більше, для відновлення діяльності чи для перебудови бізнесу з врахуванням викликів часу компаніям потрібні кошти. Тому цього року роботи в банків побільшає.
Як і раніше, базою для аналізу є щомісячні дані Національного банку, квартальна і річна звітність, а також внутрішня інформація самих банків, спеціально надана кредитними установами організатору дослідження — «Фінансовому клубу». Вихідні дані збиралися шляхом анкетування. У банків було запитано інформацію більш ніж за 120 показниками. У роботі над дослідженням ми використовуємо конфіденційні дані, якими банки діляться з нами. Деякі показники розраховуються спеціально для дослідження. У більшості продуктових рейтингів кредитні установи, які подали інформацію, займають до 90% ринку.
Цього року наша аналітична група зіткнулася з ситуацією, коли банки вносили в анкету інформацію про продукти з найпривабливішими умовами: акційні чи бонусні пропозиції, пільгові кредити, партнерські програми, індивідуальні умови обслуговування. Такі випадки ми не враховуємо в наших розрахунках: в умовах рейтингу ми детально прописуємо параметри продукту, який буде оцінюватися, і підкреслюємо, що до уваги беруться лише неакційні пропозиції. Проте в цілому якість заповнення анкет залишається на високому рівні: конкуренція на ринку зростає, тому кожна заповнена графа анкети може стати вирішальною під час визначення місця в тематичних рейтингах і вплинути на позицію в загальному рейтингу.
Крім підсумкового рейтингу «50 провідних банків України», аналітична група підготувала 16 тематичних рейтингів, у кожному з яких враховувалося від 10 до 20 показників. Уже традиційно досліджувані банки оцінювалися за основними напрямами діяльності: обслуговування юридичних і фізичних осіб, операції з кредитними картками, різні види кредитування фізосіб і корпоративних клієнтів, цифрові технології, продукти і сервіси, які надаються, тощо. Нова реальність змусила нас підвищити вагу дистанційного доступу та онлайн-керування в кожному з тематичних рейтингів.
Ще п’ять рейтингів присвячені оцінці роботи керівників корпоративного і роздрібного напрямів, операційних і фінансових директорів, а також топменеджерів. Місце в тематичних рейтингах визначалося кількістю голосів, отриманих менеджерами від учасників ринку, і динамікою основних фінансових показників очолюваних ними установ.
Склад наглядової ради дослідження «50 провідних банків України» знову оновився. Незмінним його учасником є голова ради Незалежної асоціації банків України Роман Шпек. Цього року до складу наглядової ради увійшов заступник голови Ради Національного банку України Василь Фурман.
Традиційно звертаємо увагу, що це дослідження не є рейтингом надійності або стабільності банків — аналітична група оцінювала якість пропонованих продуктів і сервісів, а також поточний стан банку серед учасників ринку. Хоча коронакриза показала: українські банки за останні роки суттєво покращили свій стан, тому змогли пережити скрутні часи без особливих втрат.
Бажаємо вам приємного читання! До зустрічі рівно через рік, у черговому дослідженні «50 провідних банків України».