Максимальна концентрація

ЄВГЕН МЕЦГЕР Народився 8 листопада 1977 року в м. Дніпропетровську (нині м. Дніпро). У 1999 році закінчив Криворізький технічний університет за фахом «промислове та цивільне будівництво», а в 2001-му — Київський національний економічний університет («маркетинг»). З березня 2001 року до квітня 2006-го працював у банку «Фінанси та Кредит», з травня 2006 року до травня 2015-го — в Укрексімбанку, де займався розвитком роздрібного бізнесу та роботою з малим і середнім бізнесом. У травні 2015 року перейшов до Укргазбанку — очолив департамент малого та середнього бізнесу, а вже 25 жовтня 2016 року став членом правління, заступником голови правління Укргазбанку. У 2020 році повернувся до Укрексімбанку: 6 лютого переміг у конкурсі на нового голову правління держбанку та 13 березня очолив банк.

 

«Ми повертаємо банк на колію, якою він із самого початку мав рухатися вперед»

стверджує Євген Мецгер, голова правління Укрексімбанку

— Укрексімбанк трансформує бізнес, щоб стати більш ефективним та прибутковим. Як ці зміни вплинуть на обслуговування клієнтів?

Без задоволеного клієнта важко стати більш ефективним і виконати стратегію банку. Якщо ми вчора були неефективним збитковим банком, то щоб відбувалося те, що ніколи не відбувалося, потрібно почати робити те, що ніколи не робили. Ми змінюємо нашу операційну модель, намагаємося зробити банк комфортним, клієнтоорієнтованим, із масою централізованих функцій та оновлених продуктів для корпоративних клієнтів. Клієнти, які багато років обслуговувалися в банку, звикли до нашого нехай не найвищого, але прогнозованого сервісу. Раніше депозити потрібно було обговорювати з одним менеджером, кредити — з іншим, касове обслуговування — з третім. Це створювало дискомфорт. Сьогодні ми хочемо дати кожному клієнту свого менеджера.

— Як ви зароблятимете на корпоративному сегменті ?

На момент створення Укрексімбанк був задуманий як класичний експортно-імпортний банк для підтримки експортерів, імпортозаміщення, великих кейсів, складноструктурованих угод, підтримки економіки. Проте з часом банк захопився класичним банкінгом, зрозумів, що на роздрібному ринку можна заробляти, обслуговувати малий і мікробізнес. Відповідно, банк почав заростати бізнесами-супутниками. Зараз ми повертаємо банк на колію, якою він із самого початку мав рухатися вперед. Обслуговування корпоративних клієнтів вимагає більшої уваги, бутикового підходу, врахування потреб бізнесу і їх максимального задоволення в одному банку. Тому структуруємо кожну угоду, по суті, індивідуально. Це не потоковий продукт і дає меншу маржинальність, але більші чеки. Укрексімбанк має бути корпоративним банком № 1 і, без жодних сумнівів, стане таким.

— Чи зачепила трансформація бізнес-моделі банку продуктову лінійку? 

Стандартний набір послуг закриває 70% потреб корпоративного клієнта, але треба діяти на випередження та пропонувати ринку інноваційні рішення. Клієнти еволюціонують, прагнуть більшого, тому, зокрема, в частині валютних контрактів у нас з’являються валютний своп і валютний форвард. У нас є менеджери, які можуть структурувати складні угоди торговельного фінансування, допомогти налагодити платіжну взаємодію з постачальниками техніки та обладнання в різних країнах. Є два офіси в США і Великій Британії, які можуть працювати за дорученням клієнта. Ми задовольняємо бажання клієнта йти в диджитал-канали, оформлювати дистанційно депозити, купувати та продавати валюту, управляти власними міжнародними контрактами.

— Враховуючи ваше прагнення бути прибутковим, чи здорожчають ваші послуги?

Ні. Звісно, власник нам поставив задачу не просто бути операційно прибутковим, але й заробити в 2021-му понад 1,6 млрд грн прибутку. Проте ми міняємо концепцію обслуговування клієнта: він має відчувати повну свободу розпоряджання своїм ресурсом. Банк раніше працював за моделлю тарифів «вхід безкоштовний, вихід — дорого». Тепер кількість тарифів скоротили вдвічі і продовжимо оптимізувати тарифний ряд. І самі комісії зменшили до ринкового рівня. Після цього обсяги операцій почали істотно зростати. Тому що клієнт розуміє, що в банк можна легко зайти, легко вийти і він приносить ще більше ресурсу та трансакцій.

— Укрексімбанк має сконцентруватися на експортно-імпортних компаніях і держпідприємствах, а також скоротити витрати на обслуговування нецільових клієнтів. Які клієнти для вас нецільові?

Ми концентруємося на великих клієнтах, яким здатні видавати кредити на $50–70 млн. А нецільовий сегмент клієнтів зможе отримати якісне касове обслуговування, але не індивідуальний підхід до вибору умов фінансування. Скорочення непрофільного бізнесу передбачає закриття частини офісів, враховуючи, що ми надаємо клієнтам диджитал-канали. Банк не продовжуватиме розвивати еквайринг та банкомати: перейде на аутсорсинг чи відкриє для  клієнтів безкоштовне обслуговування в усіх банкоматах країни. Але нарощувати цей бізнес не будемо. Можливо, розглянемо його продаж іншим роздрібним гравцям.

— Чи передбачає ваша стратегія переманювання клієнтів з інших банків?

Ми сфокусувалися на відповідному ринку, де працюють державні та комерційні банки, і будемо жорстко конкурувати, залучати клієнтів за рахунок конкурентних переваг. До них, зокрема, належить партнерство з міжнародними фінансовими організаціями. Наприклад, в Укрексімбанку зосереджено понад 70% кредитних ліній міжнародних фінансових організацій, таких як ЄБРР, Світовий банк. Також є можливість залучення синдикованого кредитування, структурування складних трансакцій під специфічні потреби клієнта, повний комплекс інструментів торговельного фінансування, робота з експортно-кредитними агентствами всіх країн. Ще одна перевага — великі кейси, які не кожному банку до снаги. Не кожен європейський банк входить в усі сектори економіки. Ми ж у цьому не обмежені. І спектр контрагентів по світу в нас максимально широкий.

— Як коронакриза вплинула на інвестиційне кредитування?

У сценарії do nothing наш фінансовий результат у 2020 році міг бути 10–12 млрд грн «з мінусом». Тому всі зусилля менеджменту були спрямовані на оптимізацію кредитного портфеля, відновлення платіжної дисципліни за кейсами, де можливі реструктуризація, очищення балансу. Наш кредитний портфель зменшився, оскільки на позабаланс списали 17 млрд грн, але частина портфеля, за якою сплачуються відсотки, зросла. І вже наприкінці року процентні доходи перевищили процентні витрати. Викуп бондів зекономив банку ще $22 млн. Приблизно 50 млрд грн нашого кредитного портфеля вважалося живим. Із них 10 млрд грн — це альтернативна енергетика, яка тимчасово не платила, а 10 млрд грн — це реструктуризовані кейси під ставку 1–2% річних. 150 млрд грн ресурсного портфеля мали обслуговуватися за рахунок 30 млрд грн кредитного портфеля. Це був наш виклик. Тому рік із результатом мінус 5,6 млрд грн я вважаю чудовим. І вже в І кварталі 2021-го банк заробив більш ніж 327 млн грн прибутку. В 2021 році кредитний портфель зросте на 10 млрд грн у корпоративному сегменті і ще на кілька мільярдів — у комунальній сфері. У 2020 році ми підтримали Укравтодор. Зараз думаємо над кредитуванням медичної сфери, космічної галузі, авіації — фінансуємо аеропорти, Украерорух, завод «Антонов». Це наші пріоритети.

— Яким був попит на кредити?

Багато компаній, перебуваючи під впливом пандемії, зупиняли інвестиції в бізнес, оскільки не розуміли перспектив ринку і можливостей свого бізнесу. Тому попит зберігся здебільшого на оборотний капітал, овердрафти, короткі кредитні лінії, щоб не втратити ринок і персонал. Зараз починають з’являтися заявки на інвестиційні кредити. При цьому ставки на ринку впали до 10–15%. Стабільні клієнти можуть отримати фінансування під 12–13% з усіма комісіями. Індивідуальний підхід банку дає змогу комбінувати декілька програм — міжнародні, державні, внутрішні, щоб клієнт отримував ставки в інтервалі від 3% до 12%.

— Укрексімбанк уже завершив процес очищення портфеля від NPL?

Ми розібралися в портфелі з великими кейсами. Але списання на позабаланс не є завершенням процесу очищення балансу. Ми завершимо працювати з NPL-кейсом, лише коли повернемо всі можливі кошти після продажу застави, після роботи з проблемним клієнтом. Є низка об’єктів на балансі, які плануємо продати в квітні — червні. Доопрацьовуємо з НБУ та держбанками методологію продажу боргів із дисконтом на відкритих аукціонах. І якщо зараз стикаємося з олігархічним болотом, яке бореться з нами в судах, то продаж боргів із дисконтом дасть змогу позбавитися цього. Запрошую всіх клієнтів почати обслуговувати борг. Усіх із позицією «ми повертати банку борг не хочемо» попереджаємо, що завершимо підготовчу частину і виставимо все на продаж.